Hoe is het om te werken als docent elektrische energietechniek bij Quercus Technical Services? Wat maakt het lesgeven aantrekkelijk en waar zit de uitdaging? Wij vragen het aan Harm van Rest: docent laagspanning op onze cursuslocatie in Berkel en Rodenrijs.
Afbeelding Harm van Rest - docent elektrische energietechniek
Ruim 15 jaar geleden startte ik als docent energietechniek bij Quercus Technical Services met het verzorgen van praktijklessen, gericht op personen die de aanwijzing Vakbekwaam Persoon (VP) Laagspanning en/of Hoogspanning wilden behalen.
Ik kom uit de praktijk, dus het voelde als een logische stap om mijn kennis daarover te delen en dat kan goed in het laag- en hoogspanningspracticum van Quercus. Het praktijkdeel vind ik nog steeds het leukste van onze opleidingen en dat geldt ook voor onze cursisten. De meesten van hen, zoals: VOP-ers (voldoende onderricht persoon),VP-ers (vakbekwaam persoon), IV/WV-ers (installatie- /werkverantwoordelijken) en inspecteurs, staan veel op de werkvloer. Onze cursussen zijn daarom gericht op veiligheid op de werkplaats waarbij wij instrueren over elektrische gevaren en hoe je je daartegen kan beschermen door middel van bewustwording, procedures en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
In het begin is lesgeven echt wennen en ga je hortend en stotend door de materie. Na verloop van tijd krijg je het onder de knie en ga je ook meer genieten van de interactie met een klas vol vakgenoten. Lesgeven is een leerproces, maar in the end vooral leuk en bovenal belonend.
Als docent elektrische energietechniek heb je een vaste werklocatie. In mijn geval is dat ons elektrotechnisch opleidingscentrum in Berkel en Rodenrijs, nabij Rotterdam. Soms heb je een uitstapje en doceer je bij je collega’s op een van onze andere drie opleidingslocaties: Den Helder, Vlissingen of Zwolle. Dat is geen vaste koek en gebeurt altijd in goed overleg met de afdeling planning.
“Die mannen zijn trots, het is hun toko.”
Voor incompany cursussen kom je ook buiten de deur. Zo komen we op locaties van openbaarvervoersbedrijven, waar in het lesprogramma de nadruk ligt op aarden en kortsluiten. Of we gaan op bezoek bij een kunststofproductiebedrijf om niet-elektrotechnisch personeel en personeel met een aanwijzing te instrueren en certificeren.
Het leuke daaraan is dat de IV-er of WV-er je meeneemt door de plant en de installaties laat zien. Zo kreeg ik laatst een uitnodiging van een waterzuiveringsbedrijf. Ze willen ons de installatie laten zien en vertellen hoe ze het doen. Die mannen zijn echt trots op hun installaties. Het voelt echt als hun toko en dat willen ze graag laten zien. Door het lesgeven ken je veel mensen in het circuit en creëer je echt een band. We zien veel relaties dan ook terug voor cursussen omdat we binding hebben met elkaar.
Er komen veel verschillende klanten bij ons, uit verschillende werkvelden: van productiemedewerkers tot ontwerpers van elektrische, industriële bedrijfsinstallaties. Die diversiteit is één van de redenen wat het werk als docent uitdagend maakt.
Je moet leren om de taal te spreken van de klant en te communiceren op het niveau van de klant. De stijl van lesgeven verschilt per groep. Het helpt daarbij dat wij zelf hebben rondgewandeld op de werkvloer, met een kistje gereedschap en veiligheidsmiddelen. Op die manier maak je veel mee en snap je de problemen waar klanten in hun werk tegenaanlopen.
“Zorg ervoor dat je niet in de krant komt.”
Het is gemakkelijk om te praten vanuit de theorie, maar de kunst is dit te vertalen naar de praktijk en hoe de cursist hiermee kan omgaan. De praktijk is weerbarstig. Ik begrijp het probleem tussen wat sec in de wet- en regelgeving staat en het doel van een bedrijf om winstgevend te zijn. Dat raakt elkaar.
In de praktijk gaat het helaas weleens mis op het gebied van elektrische veiligheid. Denk aan het recente voorval waarbij twee coronapatiënten overleden naar aanleiding van een stroomstoring in het ziekenhuis, de explosie van een transformatorhuisje in de binnenstad van Bergen op Zoom met gewonden tot gevolg en de elektrocutie van een jongeman in een Belgische chocoladefabriek. Daarom zijn veiligheidscursussen zo enorm belangrijk en hameren wij daar in onze cursussen op. Ik waarschuw cursisten altijd in de laatste les: “Zorg ervoor dat je niet in de krant komt.”.
Als mensen na afloop tegen mij zeggen dat ze weer getriggerd zijn en wat hebben opgestoken, dan krijg ik daar een goed gevoel bij. Ik probeer ze zo goed mogelijk klaar te stomen voor het examen, want uiteindelijk komen ze voor hun persoonscertificaat van vakbekwaamheid. Als ze dan slagen, heb ik daaraan een bijdrage geleverd. Als ze mij vervolgens uitnodigen om bij hun werk te komen kijken, dat voelt als een stukje waardering.
Spreekt het werken als docent energietechniek u aan? Bekijk dan onze vacatures. Schroom ook niet om contact op te nemen als u een zij-instromer bent of interesse heeft om naast uw werk les te geven. We hebben vacatures voor docent laagspanning, hoogspanning of een combinatie daarvan én docent explosieveiligheid (ATEX).
3 september 2021
Werken als docent iets voor u?
Heeft u kennis van elektrische energietechniek en spreekt het idee van lesgeven u aan? Bekijk dan onze openstaande vacatures én bespreek de mogelijkheid om uw kennis en expertise te delen met vakgenoten.
|