Wat is een typische werkdag? Het liefst is voor mij geen dag hetzelfde. Juist de afwisseling maakt het voor mij leuk en uitdagend. Dag in, dag uit op kantoor, is voor mij niet weggelegd. Trainen van cursisten, lezingen geven aan leidinggevenden, werkplek beoordelen, begeleiden van inspecties, auditen, coachen van personeel. Het liefst doe ik elke dag wat anders.
Afbeelding: Arjan Bakker in het explosieveiligheidspracticum
Het is ooit begonnen bij een van mijn vorige werkgevers waar ik werkzaam was als systeem engineer voor de olie- en gasindustrie. Daar kregen wij te maken met explosieveiligheid. Een moeilijk en lastig onderwerp destijds, omdat het totaal vreemd voor mij was. Maar zo leergierig als ik ben, heb ik mij erin vastgebeten en me helemaal verdiept in deze materie. In de jaren ‘97/’98 stond ATEX nog in de kinderschoenen. Het was dus een kwestie van pionieren. De norm aanschaffen en samen met een collega al die ingewikkelde teksten doorspitten.
Al vanaf mijn eerste werkgever had ik stagiaires naast me of werkte ik nieuwe collega’s in. Ik merkte dat ik het leuk en uitdagend vond om mensen kennis en kunde bij te brengen. Bij mijn vorige werkgevers vervulde ik de functie van trainer en adviseur op het gebied NEN3140/NEN1010/ATEX. Ik vind het leuk en boeiend om mensen te trainen en te merken dat ze een leercurve maken.
"Ik merkte dat ik het leuk en uitdagend vond om mensen kennis en kunde bij te brengen."
Praktijkervaring is feitelijk een must voor een docent. Door een goede praktijkervaring kan je op niveau praten met een cursist. De link tussen docent en cursist wordt dan kleiner. Je wordt automatisch door een cursist al op een voetstuk gezet, zo van ‘hij is de deskundige’. Ik snap dat wel, maar ik wil graag op gelijk niveau met een cursist praten, zodat hij merkt en ervaart dat ik hem snap en dat ik zijn of haar probleem zie en herken. Fietsen leer je uiteindelijk ook niet uit een boekje. In de praktijk leer en zie je zelf ook weer dingen die je kunt meenemen naar een training.
"Fietsen leer je uiteindelijk ook niet uit een boekje."
ATEX associëren mensen vaak met zeer moeilijk en uiterst ingewikkeld. Feitelijk is het allemaal recht-toe-recht-aan. Er is wel veel waar je aan moet denken en dat maakt het misschien weer complex. Mijn uitdaging is ATEX zo inzichtelijk en transparant te maken dat iedereen het kan volgen en toepassen. Vaak begin ik mijn gesprekken met de woorden ‘Mijn intentie is om ATEX zolang mogelijk op de parkeerplaats te laten staan, want zodra ATEX binnen te poort komt dan vliegt ‘meneer Euro’ er snel uit’. ATEX kost nu eenmaal veel tijd en geld. Denk aan de organisatorische maatregelen zoals training en werkprocedures en aan de technische maatregelen zoals installatie, onderhoud en inspectie.
Mijn lessen zijn lekker pragmatisch en op een niveau dat iedereen kan volgen. Ik sta die dag voor de cursisten. Als zij het leuk, interessant en leerzaam vinden en ze kunnen het toepassen in hun dagelijkse werk, heb ik een topdag. Ik kan wel inhoudelijk een goede training draaien en zelf denken dat het een goede training was, maar als de cursist er niets aan heeft is het een fluttraining. Overigens heb ik ook vaak aan de andere kant van de tafel gezeten en heel vaak gezien hoe je een training niet moet geven.
Werken bijLijkt het u ook leuk om bij Quercus te werken? Bekijk welke vacatures u bij ons kunt invullen op gebied van laagspanning, hoogspanning, explosieveiligheid en meer.
|